درمان MS با طب سوزنی: نقاط طب سوزنی برای ام اس کدامند؟

4.3/5 - (24 امتیاز)

بیماری ام اس (MS) از دسته بیماری‌هایی است که به ندرت قابل درمان است. معمولا بیشترین تلاش پزشکان بر مبنای جلوگیری از رشد بیماری ام اس (MS) است. بر اساس دو تحقیق جامع که یکی در آمریکا و دیگری در کانادا روی بیماری ام اس (MS) و درمان آن با طب سوزنی انجام گرفت، محققان دریافتند که طب سوزنی به عنوان یک مکمل درمانی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری مناسب است. در ادامه این مقاله عملکرد روش درمان ام اس (MS) با طب سوزنی را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی کلی با بیماری ام اس (MS)

بیماری ام اس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که سیستم عصبی و نخاع بیمار را مورد حمله قرار می‌دهد. درواقع سیستم ایمنی افراد مبتلا به ام اس (MS)، از درون به خودشان حمله می‌کنند. این حملات داخلی باعث ایجاد التهاب اطراف عصب‌های مختلف شخص می‌شود. درنتیجه این تخریب‌ها و التهابات، فرد احساس ضعف و بی‌حسی در اندام‌های مختلف خود می‌کند. بیماری ام اس (MS) منشا ژنتیکی ندارد و بیشتر در افراد بسیار حساس و زود رنج یا عصبی و افرادی که طبع سرد دارند پدید می‌آید.

علل MS از دیدگاه طب چینی

طب چینی علت اصلی هرنوع بیماری را عدم گردش صحیح انرژی در بدن می‌داند. با انجام طب سوزنی و تحریک محل‌های عبور انرژی، بیمار رو به بهبودی خواهد رفت. برای مطالعه بیشتر در زمینه طب سوزنی و عملکرد آن یا قدمت طب سوزنی، می‌توانید مقاله طب سوزنی چیست یا تاریخچه طب سوزنی در ایران را مطالعه کنید.

به طور کلی دلایل ابتلا به بیماری ام اس (MS) از دیدگاه طب چینی موارد زیر است:

حمله دمپنس (بلغم) به بدن

بلغم در اینجا به معنای رسوباتی است که در کانال‌های انرژی پای بیمار وجود دارد و مانع گردش خون و انرژی به طور صحیح در کل بدن می‌شود. در مراحل ابتدایی بیماری ام اس (MS)، حمله بلغم یا دمپنس می‌تواند علت ایجاد بیماری باشد.

از جمله دلایل ایجاد این رسوبات و حمله‌ی بلغم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زندگی در مناطق مرطوب
  • نشستن در چمنزار مرطوب
  • خشک نکردن بدن پس از حمام یا شنا

نکته حائز اهمیت آن است که خانم‌ها در زمان قاعدگی و زایمان، بیشتر از همیشه در معرض خطر حملات بلغم هستند. پس از حمله‌ی دمپنس، بیمار احساس سنگینی و بی‌حسی خواهد داشت.

رژیم غذایی نا مناسب

همانطور که قبلا گفتیم، افرادی که طبع سرد دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ام اس (MS) هستند. خوردن غذاهای سرد چه از نظر دما و چه از نظر طبع، باعث اختلال در کانال صفرا و ایجاد حملات بلغم و رسوب در کانال انرژی پای بیمار می‌شود.

مصرف بیش از حد موارد زیر نیز در ایجاد حملات بلغم تاثیر گذارند.

  • غذاهای چرب و سرخ شده
  • لبنیات (شیر، ماست، کره و..)
  • غذاهای فریز شده
  • دیر شام خوردن

فعالیت جنسی زیاد

بر اساس طب شرقی، کبد و چشم به یکدیگر مرتبط اند و اصطلاحا می‌گویند “کبد به چشم باز می‌شود.” فعالیت جنسی زیاد باعث صدمه دیدن کبد می‌شود. به همین دلیل مبتلایان به بیماری ام اس (MS)، دوبینی، تاری دید و بی اختیاری ادرار دارند.

شوک ناگهانی

طحال به جز هضم و جذب غذا، وظیفه تغذیه عضلات را هم بر عهده دارد. با ایجاد شوک ناگهانی، انرژی کانال‌های قلب و طحال بصورت یک جا تخلیه می‌شود. به همین دلیل، عضلات ضعیف می‌شوند و قلب نیز از پمپاژ خون به سراسر بدن باز می‌ماند. کاهش عملکرد قلب باعث نرسیدن خون به اندام‌ها و سر بیمار می‌شود. از این رو، بیمار احساس ضعف، سرگیجه و خستگی خواهد داشت.

علائم بیماری ام  اس

بیماری ام اس (MS) دارای 3 مرحله کلی است. هرکدام از این مراحل (شروع، متوسط، پیشرفته) علائمی دارد که در ادامه به صورت کلی به علائم این بیماری اشاره کرده ایم.

  • تاری دید
  • ضعف در یک یا دو اندام تحتانی
  • تکان شدید یا لرزش اندام ها
  • دو بینی (معمولا یک چشم)
  • سرگیجه و استفراغ
  • فراموشی و دشواری در تمرکز
  • عدم تطابق اندام ها
  • حرکت سریع چشم بدون کنترل
  • ناتوانی جنسی
  • صحبت نامفهوم
  • عدم کنترل ادرار

تا اینجا با کلیت بیماری ام اس (MS) و علائم آن آشنا شدیم. با توجه به این که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و فقط می‌توان روند پیشرفت آن را کنترل کرد، به نظر شما کدام درمان مکمل تاثیرگذارتر است؟ پیشنهاد ما به شما کنترل بیماری ام اس (MS) با طب سوزنی است. برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی و مزایای آن، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درمان بیماری ام اس با طب سوزنی
درمان بیماری ام اس با طب سوزنی

درمان ام اس با طب سوزنی

همانطور که گفتیم از علل ایجاد بیماری ام اس (MS)، وجود رسوبات بلغم در کانال‌های انرژی بدن و حملات دمپنس است. بدن نقاط زیادی برای خارج کردن رسوبات بلغم و خلاصی از حملات دمپنس دارد. استفاده از طب سوزنی، بلغم یا دمپنس از بدن خارج شده و باعث تقویت کانال‌های کلیه، طحال و کبد می‌شود. به همین جهت این روش به کنترل بیماری ام اس (MS) بسیار کمک می‌کند.

طبق آماری که در سایت (National ms society) به چاپ رسیده است، تقریباً 25-20 درصد افراد مبتلا به (MS) در آمریکا و کانادا حداقل یکبار طب سوزنی را برای افسردگی، اسپاسم عضلانی، بی‌حسی پاها و خستگی امتحان کرده‌اند.

مزایای درمان MS با طب سوزنی

مزیت اصلی استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری ام اس (MS)، این است که سوزن‌ها باعث تحریک کانال‌های اصلی انرژی بدن می‌شوند. چون بدن بیماران مبتلا به ام اس (MS) اکثرا بی حس است، می‌شود از سوزن‌هایی با قطر بیشتر و عمیق‌تر استفاده کرد. این کار تاثیر گذاری طب سوزنی را دوچندان خواهد کرد.

به علاوه، اکثر بیماران مبتلا به ام اس (MS) که مدتی تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفته‌اند از کاهش مشکلاتی مانند درد، گرفتگی عضلات، بی حسی و گزگز که در بیماران مبتلا به ام اس (MS) شایع است راضی بوده‌اند. این عوامل در نهایت به بهبود کیفیت زندگی بیماران منجر میگردد  که از مزایای این روش درمانی مکمل است.

عوارض درمان ام اس با طب سوزنی

درمان بیماری ام اس (MS) با طب سوزنی، طبق گزارش انجمن ملی (MSS) و موسسه ملی سلامت طب سوزنی؛ روشی بدون عارضه است. البته درصورتی که پزشک درمانگر در زمینه طب سوزنی حرفه‌ای باشد و از تجهیزات مناسب و درجه یک استفاده کند. جهت آشنایی با بهترین پزشک طب سوزنی میتوانید مقاله مربوطعه را مطالعه کنید.

طب سوزنی می‌تواند روی بعضی از علائم این بیماری مانند درد، اسپاسم عضلانی، بی‌حسی اندام‌ها، مشکلات مثانه و ادراری، اضطراب و افسردگی اثر مطلوبی داشته باشد البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچه سریع‌تر اقدام به کنترل بیماری ام اس (MS) توسط طب سوزنی کنید، نتیجه مطلوب‌تری دریافت خواهید کرد.

امروزه طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله این بیماری ها میتوان به بیماری های اعصاب و روان، ارتوپدی مانند افرایش قد و.. اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما انجام طب سوزنی و کاشت نخ تحت نظر دکتر سید جعفر محقق اولین مدرس کاشت نخ (امبدینگ) در ایران و موسس کلینیک تخصصی طب سوزنی سوزنیران با بیش از 9 سال سابقه کار در زمینه طب سوزنی است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره حضوری از طریق صفحه درباره ما اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا