آستیگماتیسم چیست؟ درمان آستیگمات چشم با طب سوزنی

4.2/5 - (10 امتیاز)

آستیگماتیسم یک اختلال در  انحنای ساختار چشم است که باعث می‌شود روند دید فرد دچار مشکل شود. افراد آستیگمات فاصله‌ها را با تاری می‌بینند و در دیدن اشیاء نزدیک به مشکل بر می‌خورند. در ادامه این نوشته از سوزنیران به سراغ این بیماری می‌رویم تا آن را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

آستیگماتیسم چگونه رخ می‌دهد؟

زمانی که عدسی یا قرنیه چشم فردی دچار انحنای غیر معمولی شود، فرد به آستیگماتیسم دچار می‌شود. در این افراد انحناهای ساختار چشم به جای اینکه گرد و کروی باشند به حالت تخم‌مرغی در می‌آیند.

در این حالت پرتو‌های نور مانند یک چشم طبیعی، وارد نمی‌شوند و با زاویه‌های مختلف می‌شکنند. به همین علت ممکن است در چشم این افراد بیش از یک تصویر تشکیل شود و در اثر روی هم نشستن این تصویر‌ها، فرد به تاری دید دچار شود. این تاری ممکن است در بیش از یک جهت شکل بگیرد: افقی، عمودی یا مورب.

چگونه استیگماتیسم رخ میدهد

چه چیزی باعث ایجاد آستیگماتیسم می‌شود؟

این عارضه معمولاً از بدو تولد در افراد وجود دارد و ممکن است با دوربینی و نزدیک‌بینی همراه باشد. در برخی افراد آستیگماتیسم آن‌قدر جزئی است که او هیچ‌گاه متوجه این اختلال نخواهد شد. اما در صورت جدی بودن این بیماری باید از طریق راه های درمان آستیگماتیسم اقدام کرد.

البته این عارضه ممکن است به علت آسیب به چشم، بیماری یا عوارض بعد از جراحی نیز ایجاد شود. این عارضه با مطالعه در نور کم یا نزدیک نشستن به تلویزیون ایجاد یا بدتر نمی‌شود.

اگر درمورد دیگر بیماریهای بینایی کمج کاو هستید میتوانید مطالب مرتبط وبسایت ما را در این زمینه مطالعه کنید:

علائم آستیگماتیسم چیست؟

افرادی که به آستیگماتیسم دچار هستند معمولاً علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • تاری دید
  • تحریف دید
  • خستگی یا درد چشم
  • مشکل دید واضح در شب
  • پریدن پلک

علائم استیگماتیسم

چه زمانی باید برای درمان آستیگماتیسم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر آستیگماتیسم چشم به شما اجازه نمی‌دهد تا فعالیت‌های روزانه خود را به سادگی انجام دهید، مثلاً اگر در رانندگی مشکل دارید یا نمی‌توانید به راحتی کتاب بخوانید یا تلویزیون ببینید بهتر است برای یک معاینه به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

این پزشکان با انجام تست‌های مختلف تشخیص می‌دهند که آیا شما دچار آستیگماتیسم هستید یا خیر؟ اگر بله تا چه حد؟ سپس پزشک می‌تواند راه‌های درمان یا تصحیح این عارضه را برای شما توضیح می‌دهد.

مطالب مرتبط: درمان گلوکوم یا آب سیاه چشم با طب سوزنی

چه موقع برای استیگماتیسم به دکتر مراجعه کنیم؟

آستیگماتیسم و کودکان

بزرگسالان بسیار راحت‌تر می‌توانند تشخیص دهند که بینایی آن‌ها دچار مشکل شده است. اما کودکان شاید درک درستی از علائم این اختلال نداشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در فواصل منظم، چشم کودک خود را پیش یک اپتومتریست یا چشم پزشک معاینه کنید. بهتر است این فواصل ۱ تا ۲ سال یک‌بار باشند.

درمان آستیگماتیسم

تا به این‌جا در باره اینکه آستیگماتیسم چیست، چگونه به وجود می‌آید و چه علائمی دارد با شما صحبت کردیم. اکنون به سراغ روش های درمان آستیگماتیسم می‌رویم. با ما همراه باشید:

از دست ندهید: درمان تنبلی چشم با طب سوزنی چگونه است؟

لنز‌های اصلاحی

این لنز‌ها سعی می‌کنند تا انحنای غیر معمولی چجشم را جبران کنند. برای استفاده از آن‌ها کافی است لنز را روی چشم خود بگذارید تا نور ابتدا از آن بگذرد و به این طریق تصویر در محل درست و با کیفیت کافی در چشم شما تشکیل شود.

لنز های اصلاحی

انواع لنز طبی برای درمان آستیگماتیسم عبارت‌اند از:

لنز‌های نرم

این لنز‌ها از پلیمر‌ها ساخته می‌شوند ولی اجازه نمی‌دهند اکسیژن از آن‌ها عبور کند. به همین خاطر بهتر است تا از آن‌ها برای کوتاه مدت استفاده کنید. این لنز‌ها چندین مدل دارند، از یک‌بار مصرف گرفته تا آن‌هایی که مناسب برای استفاده ماهانه هستند.

لنز‌های سخت

این لنز‌ها از جنس پلاستیک یا شیشه هستند و این نمونه‌ هم اجازه ورود اکسیژن را به چشم شما نمی‌دهند؛ بنابراین ممکن است باعث ایجاد رگه‌هایی از تاری در چشم شما شوند.

لنزهایی با قابلیت عبور اکسیژن

این لنزها برخلاف دو نمونه قبل، قابلیت عبور اکسیژن را دارند و از این رو باعث کاهش تاری دید نخواهند شد.

لیزر درمانی

عینک‌های طبی و انواع لنز برای اصلاح آستیگماتیسم موثر هستند اما نمی‌توانیم به عنوان یک درمان کامل از آن‌ها استفاده کنیم. به طور کلی جراحی‌های لیزر، تاثیر بیشتری روی اصلاح و درمان آستیگماتیسم دارند. در ادامه انواع این جراحی‌‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

جراحی لیزیک

یکی دیگر از درمان‌های آستیگماتیسم که از محبوبیت و تأثیر بالایی برخوردار است، عمل لیزیک نام دارد. در این عمل با استفاده از لیزیک قسمتی از بافت چشم را بر می‌دارند و سعی در اصلاح شکل کلی کره چشم دارند.

جراحی لیزیک

جراحی پی آر کی

در این روش لایه نازک خارجی قرینه، که اپیتلیوم نام دارد را بر می‌دارند و پیش از آن که بافت زیرین این لایه تغییر شکل دهد، آن را اصلاح می‌کنند.

جراحی لازک

در این روش پزشک به سراغ لایه‌های بالایی سلول‌ها می‌رود و سعی در اصلاح این بخش دارد. باید توجه داشته باشید که موارد خفیف آستیگماتیسم بیشتر با روش لیزر درمانی بهبود می‌یابند.

طب سوزنی و آستیگماتیسم

یکی دیگر از روش‌هایی که به عنوان روشی غیر تهاجمی در بهبود انواع بیماری‌ها کاربرد دارد، طب سوزنی است. در این روش که در فلسفه چین چندین هزار سال پیش ریشه دارد، بر تنظیم انرژی یا چی در بدن تمرکز می‌کند.

متخصص طب سوزنی سعی می‌کند انواع سوزن‌های طب سوزنی را در نقاط خاصی از بدن شما فرو کند و با این کار تعادل را به بدن شما بازگرداند. این کار هم‌چنین باعث آزاد شدن هورمون‌های موثر در تسکین درد نیز می‌شود.

از طب سوزنی می‌توان در درمان اختلالات بینایی مثل آستیگماتیسم هم استفاده کرد. منتها باید برای دیدن بهترین نتیجه به پزشک با تجربه مراجعه کنید. دکتر سید جعفر محقق یکی از بهترین پزشکان طب سوزنی در ایران است که در مرکز طب سوزنی سوزنیران در خدمت شماست.

سوالات متدوال

شاید شما نیز درباره آستیگماتیسم و روش‌های درمانی آن هنوز سوالاتی داشته باشید. در ادامه سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

  • آیا آستیگماتیسم با بالا رفتن سن بدتر می‌شود؟

نوعی از آستیگماتیسم که با استفاده از لنز‌ها و عینک‌های اصلاحی بهتر نمی‌شوند، ممکن است به مرور رو به وخامت بروند؛ چراکه بیمار می‌کوشد تا با دقت بیشتری محیط را ببیند یا مثلاً خطی از کتابش را بخواند. به همین خاطر فشار بیشتری به چشم‌ها می‌آید و ممکن است آستیگماتیسم فرد بیشتر شود. البته فشار چشم با روش های مختلفی قابل کنترل است که پیشنهاد میکنیم مقاله فشار چشم و طب سوزنی وبسایت ما را از دست ندهید.

  • جراحی برای درمان آستیگماتیسم به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر فردی دچار بیماری دیابت هستید یا دوران شیردهی یا بارداری خود را طی می‌کنید بهتر است به سراغ جراحی‌های آستیگماتیسم نروید. به علاوه افرادی که بیماری‌های خود ایمنی دارند نمی‌توانند جراحی برای درمان آستیگماتیسم را انجام دهند.

  • عوارض جراحی آستیگماتیسم چیست؟

  • اگر میزانی از بافت قرنیه که برداشته می‌شود، کم یا زیادتر از مقدار مورد نیاز باشد، دید فرد حتی بدتر هم خواهد شد.
  • بعد از عمل جراحی آستیگماتیسم ممکن است سلول‌های قرنیه در لایه‌ای دیگر از آن شروع به رشد کنند. به این حالت رشد درون بافتی می‌گویند که ممکن است برای رفعش نیاز به عمل جراحی دیگری باشد.
  • جراحی آستیگماتیسم ممکن است برعکس عمل کند و باعث ضعف بیش از حد یا کاهش دید شما شود. به این وضعیت اکستازی قرینه می‌‌گویند.
  • عفونت قرنیه نیز می‌تواند یکی از مشکلات و عوارض جراحی برای درمان آستیگماتیسم باشد.

جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردیم همراه شما به این مساله بپردازیم که آستیگماتیسم چیست و چه طور می‌تواند بر میدان دید شما اثر بگذارد. درباره علائم و علت‌های این اختلال نیز صحبت کردیم و در انتها مهم‌ترین راه‌های درمان آستیگماتیسم را بررسی کردیم.

آیا شما توصیه‌ای در این باره دارید که با ما مطرح کنید؟ به نظرتان بهترین روش برای درمان آستیگماتیسم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا