تفاوت طب سوزنی با درای نیدلینگ (سوزن خشک) چیست؟

5/5 - (5 امتیاز)

اگر از آن دسته از افرادی هستید که برای درمان بیماری‌ها به دنبال روش‌های بی‌خطر و بدون عوارض هستید قطعا به تازگی اسم سوزن خشک را شنیده‌اید. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد تصور کرده‌اید که روش درمانی سوزن خشک همان روش طب سوزنی است یا یکی از زیرشاخه‌های طب سوزنی است. باید بگویم که هر دو تصور شما غلط است، تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک در موارد گوناگون مشخص است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت طب سوزنی یک روش درمانی است و سوزن خشک یک روش تسکین دهنده درد است.

استفاده از سوزن‌های ظریف تنها شباهت این دو روش است که در نگاه اول به چشم می‌خورد و افراد را به اشتباه می‌اندازد. به طورکلی فلسفه این دو روش متفاوت است و فقط هر دو روش در پیاده سازی درمان از یک وسیله مشترک به نام سوزن استفاده می‌کنند. دراین مقاله قصد داریم تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک را بررسی نماییم.

سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک که نام دیگر آن درای نیدلینگ است، یکی از روش‌های درمانی در فیزیوتراپی است که عمر آن به چند دهه می‌رسد. فیزیوتراپیست‌ها با گذراندن دوره‌های آموزشی این روش، می‌توانند در درمان‌ بیماران از آن استفاده کنند. دراین روش نیز مانند طب سوزنی از سوزن‌های بسیار ظریفی استفاده می‌شود و به دلیل اینکه این سوزن‌ها چیزی را وارد بدن نمی‌کنند به آن سوزن خشک می‌گویند.

سوزن زدن خشک را بیشتر می‌توان به عنوان یک روش تسکین دهنده درد نام برد. بدن انسان دارای هورمون‌های ضد درد مانند اندورفین و کورتیزون است. در سوزن زدن خشک با انتخاب نقاطی که عموما در محل‌های درد عضلات و کمی اطراف آن است سوزن وارد بدن می‌شود و باعث ترشح هورمون‌های ضد درد شده و فرد درد را در عضلات کمتر احساس می‌کند. جلسات درمانی در این روش در فواصل سه الی چها روز انجام می‌گیرد. تعداد جلسات برای هر فرد و اینکه آیا اصلاً بیمار به این روش نیاز دارد توسط فیزیوتراپیست مشخص می‌شود. پس یکی از تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک در محلی است که بیمار باید به آن مراجعه کند.

موارد کاربرد سوزن خشک (درای نیدلینگ)

سوزن خشک بیستر در مواردی که عضلات دچار درد، گرفتگی، اسپاسم، گردش خون مویرگی، تاندونیت و… کاربرد دارد که با تاثیر در فیبرهای عضلانی باعث بهبود و یا کاهش درد در بیمار می‌شود و همین نکته در تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک مهم است که درای نیدلینگ خاصیت درمانی ندارد و مواردی که فیزیوتراپیست‌ها از این روش برای کاهش درد استفاده می‌کنند به شرح زیر است.

  • دردهای ناحیه زانو، کمر
  • درد سیاتیک
  • سندرم آرنج تنیس بازان
  • سندرم آرنج گلف بازان
  • سندرم تونل کارپال
  • چسبندگی عصب‌ها
  • خارپاشنه
  • آسیب‌های عضلانی و مفصلی
  • گرفتگی‌های عضلاتی
  • التهابات تاندون‌ها
  • گرفتگی‌ها و دردهای کف پا
  • و دیگر دردهای عضلانی

عوارض سوزن خشک

این روش نیز از روش‌های غیرتهاجمی محسوب می‌شود و بیشتر موجب بهبود و تسکین برخی از انواع دردهای عضلانی می‌شود اما اگر توسط فرد مجرب انجام نگیرد ممکن است در ناحیه ورود سوزن‌ها عفونت به وجود بیاید. درد، کبودی و گاهی گرفتگی در نقاط ورود سوزن طبیعی است. دقت داشته باشید که از سوز‌ن‌های استریل شده استفاده و پس از پایان کار سوزن‌ها حتما دور ریخته شود.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمانی است که سابقه آن به چند هزارسال پیش بازمی‌گردد. درگذشته این روش درمانی بیشتر توسط چینی‌ها استفاده می‌شد اما امروزه مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و نتایج مثبت بسیاری نیز حاصل شده است. انجمن علمی آمریکا طب سوزنی را به عنوان یک روش درمانی به رسمیت می‌شناسد. در طب سوزنی این باور وجود دارد که بیماری‌ها و دردهای بدن در اثر عدم وجود تعادل است و با فروبردن سوزن در بدن سعی در تحریک نقاط انرژی و انتشار انرژی در بدن دارد و همین مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک است.

در بسیاری از موارد دیده شده است که مثلا فرد برای درمان افسردگی از طب سوزنی استفاده می‌کند اما همزمان با درمان شدن افسردگی بسیاری از دردهای مزمن او نیز درمان شده است، که یکی از مزایای طب سوزنی است. شما می‌توانید با مطالعه مقاله طب سوزنی چیست؟ اطلاعات کاملی از طب سوزنی به دست بیاورید.

طب سوزنی چیست
طب سوزنی یکی از باستانی ترین روش های طبیعی درمانی است

کاربردهای طب سوزنی

همانطور که گفته شد طب سوزنی یک روش درمانی است که سابقه طولانی دارد. تاریخچه و قدمت این روش درمانی برای اثبات موثر بودن آن در درمان کافی است چرا که اگر اثری در درمان نداشت پس از گذشت چند هزارسال کنار گذاشته می‌شد. طب سوزنی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد که در زیر برخی از آن‌ها نام برده شده است.

  • دردهای زانو،کمر
  • افسردگی
  • سرگیجه
  • انواع فلج
  • افزایش قد با طب سوزنی بعد از بلوغ
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سردردها و میگرن
  • جوانسازی پوست با طب سوزنی
  • درمان بیماری‌های روماتولوژیک
  • و…

برای آشنا شدن بیشتر با کاربرد‌های درمانی طب سوزنی می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: طب سوزنی جه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک

برای درک بهتر تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک ابتدا هر روش را به شما معرفی کردیم. با تعریفی که از سوزن خشک و طب سوزنی ارائه شد، حال مقایسه این دو روش آسان‌تر می‌شود. همانطور که گفته شد سوزن خشک یک روش جدید است که هنوز مطالعات زیادی در زمینه آن انجام نشده است. طب سوزنی یک روش باستانی است که مطالعات زیادی توسط محققان انجام شده و برخی درمان‌های آن نیز با نتایج خوب به اثبات رسیده است. مراکز رسمی برای آموزش سوزن خشک وجود ندارد اما افرادی که طب سوزنی را آموزش دیده‌اند برای اعتبار گواهینامه‌های خود باید هرساله دوره ‌های آموزشی خود را به روزرسانی کنند و توسط ممتحن‌های یک هیات بین المللی سنجش می‌شوند. مدارک طب سوزنی در بسیاری از کشورهای جهان مورد تایید است.

تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک در یک نگاه

طب سوزنی سوزن خشک
روشی نسبتاً جدید قدمتی چند هزار ساله
مرتبط با علم فیزیوتراپی مرتبط با طب سنتی چینی
روشی درمانی برای انواع بیماری‌ها خاصیت تسکین دهندگی موقت
مدارک و  دوره‌های جهانی بدون آموزش رسمی

جمع‌بندی

در پایان باید گفت که هر دوی این روش‌ها از یک وسیله استفاده می‌کنند اما سوزن خشک جدید است و بیشتر تسکین دهنده‌ دردهای عضلانی به شمار می‌آید. یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2014 نشان می‌دهد سوزن خشک اگر در بافت‌‌های ناحیه اطراف درد استفاده شود می‌تواند درد را کاهش دهد. اما طب سوزنی درصورت اجرا توسط پزشک متخصص، یک روش درمانی برای تعداد زیادی از بیماری‌ها است. فاکتورهای انتخاب بهترین پزشک طب سوزنی ایران را در مقاله فوق مطاله کرده و اگر با مطالعه این مقاله بازهم سوالاتی برای شما باقی مانده است می‌توانید به متخصصین ما در مرکز طب سوزنی سوزنیران مراجعه کنید و مشاوره شده و پس از انتخاب روش موردنظر مراحل درمانی را پشت سر بگذارید. امیدواریم به خوبی متوجه تفاوت طب سوزنی و سوزن خشک شده باشید و بتوانید بهترین روش درمانی را بیابید.

سوالات متداول

  • فرق بین طب سوزنی و درای نیدلینگ چیست؟

طب سوزنی و درای نیدلینگ (یا سوزن خشک) هر دو روش درمانی با استفاده از سوزن‌ها هستند، اما در نحوه درمان متفاوت هستند. در طب سوزنی، سوزن‌ها به نقاط خاص بدن تزریق می‌شوند تا جریان انرژی در بدن را تنظیم کنند، در حالی که در درای نیدلینگ، سوزن‌ها تنها در نقاط خاص بدن قرار داده می‌شوند بدون ایجاد تزریق یا جریان ماده.

  • آیا طب سوزنی یا درای نیدلینگ عوارض جانبی دارند؟

طب سوزنی و درای نیدلینگ (سوزن خشک) به طور کلی به عنوان روش‌های امن در نظر گرفته می‌شوند، اما همچنان ممکن است عوارض جانبی خفیفی رخ دهد. در صورت استفاده صحیح و توسط یک پزشک ماهر، این عوارض جانبی معمولاً کم و یا نادر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا