تاریخچه و قدمت طب سوزنی در ایران

5/5 - (9 امتیاز)

روزانه به محبوبیت درمانی طب سنتی، طب سوزنی و کاشت نخ در دنیا اضافه می‌شود. این روش درمانی سنتی که از سالیان پیش در چین باستان ظهور کرد، امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک روش درمان موثر یا درمان مکمل استفاده می‌شود. با تمام این تفاسیر اما قدمت طب سوزنی به چه سالی برمی‌گردد؟ از چه سالی طب سوزنی در دنیا رواج یافت؟ در این مطلب به بررسی تاریخچه طب سوزنی و قدمت آن در چین باستان می‌پردازیم. همچنین تاریخچه طب سوزنی در ایران را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش باستانی طب سنتی چینی است که ریشه آن به 2500 سال قبل باز می‌گردد. سنت تئوری طب سوزنی معتقد است که انرژی در بدن انسان جریان می یابد و می‌توان این انرژی را برای ایجاد تعادل و سلامتی هدایت کرد. این جریان، انرژی چی (Chee) نامیده می شود. تئوری طب سوزنی معتقد است که “چی” در سراسر بدن در امتداد 12 کانال اصلی معروف به نصف النهار حرکت می کند. این نصف النهارها اندام‌ها و عملکردهای اصلی بدن را نشان می‌دهند.

در طب سنتی چینی هر زمان که نصف النهارهای مربوطه مسدود شوند، درد در بدن انسان به وجود می‌آید. بر این اساس، هنگامی که جریان چی مسدود می شود، درد و بیماری رخ می‌دهد. با درمان طب سوزنی می‌توان نصف النهار را از حالت انسداد خارج کرد. در نتیجه جریان چی دوباره برقرار می شود و درد تسکین می یابد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) طب سوزنی و امبدینگ را به عنوان درمان یا تسکین دهنده 43 بیماری به رسمیت شناخته است. در صورتی که درباره طب سوزنی به اطلاعات بیش‌تری نیاز دارید، مقاله‌ای تحت عنوان طب سوزنی چیست در سایت سوزنیران نوشته‌ایم که خواندنش برای آشنایی با طب سوزنی و کاشت نخ به شما کمک زیادی می‌کند.

تاریخچه طب سوزنی در چین باستان

تقریبا همه می‌دانند که عمل طب سوزنی از چین نشات گرفته است. در حدود 6000 سال قبل از میلاد برای درمان طب سوزنی، به جای سوزن از سنگ‌های تراشیده و استخوان‌های تیز و بلند استفاده می‌شد. این ابزارها همچنین‌ برای روش‌های جراحی ساده مانند آبسه استفاده می‌شدند. اسنادی که در سال 198 قبل از میلاد، در مقبره ماوانگ دوی (Ma-Wang-Dui، یک منطقه باستانی نزدیک شهر چانگشا) پیدا شده است؛ هیچ اشاره‌ای به روش طب سوزنی ندارند، اما به سیستم نصف النهار اشاره دارند.

اولین اسنادی که به روش‌های طب سوزنی اشاره دارند مربوط به کتابی با نام “The Yellow Emperor’s Classic of Internal Medicine” است. این کتاب مربوط به حدود 100 سال قبل از میلاد مسیح است. این کتاب به صورت سوالاتی است که امپراطور مطرح کرده است که وزیر دانشمند وی، چی پو به آن‌ها پاسخ داده است. این کتاب شامل مکان‌های دقیق طب سوزنی و مفاهیم نصف النهارها است.

The Yellow Emperor’s Classic of Internal Medicine
The Yellow Emperor’s Classic of Internal Medicine

استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌ها در چین

طب سوزنی طی چند قرن در چین باستان شناخته شد و به تدریج به یکی از روش‌های درمانی استاندارد مورد استفاده تبدیل شد. همچنین با استفاده از ماساژ، رژیم غذایی، گیاه درمانی، گرما درمانی و انعطاف پذیری پیشرفت کرد. در قرن پانزدهم مجسمه‌های برنز با نقاط طب سوزنی که امروزه نیز از آن‌ها استفاده می شود، ساخته شدند. این مجسمه‌ها برای اهداف آموزشی و امتحانی استفاده می‌شدند. بین قرن های 14 و 16 میلادی سلسله مینگ شکوفا شد (1344–1644). در طول این مدت، مجموعه بزرگ طب سوزنی منتشر شد که شیوه‌های مدرن این سنت بر آن استوار است.

دوران افول طب سوزنی

از قرن 17 به بعد، علاقه به این سنت کاهش یافت. حتی غیر منطقی در نظر گرفته شد و با خرافات یکی دانسته شد. فرمان امپراطور در سال 1822 روش طب سوزنی را از موسسه پزشکی خارج کرد. البته برخی دانشمندان و پزشکان محلی به طب سنتی وفادار ماندند و همچنان از آن استفاده می‌کردند. اما با ظهور طب غربی در قرن 20، طب سنتی و طب سوزنی بیش‌تر از قبل مورد بی مهری قرار گرفت. حتی در سال 1929 تقریباً تمام طب سنتی در چین غیرقانونی اعلام شد.

احیای طب سوزنی

دولت کمونیست در سال 1949 طب سنتی پزشکی از جمله طب سوزنی را احیا کرد. مؤسسات تحقیقاتی طب سوزنی در دهه 1950 در سراسر چین تأسیس شد و این عمل در چندین بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. این رویه به چندین کشور دیگر نیز منتقل شد. کره و ژاپن دانش طب سوزنی را در قرن ششم آموختند. یک پزشک اروپایی که برای شرکت هند شرقی کار می‌کرد، این عمل را عمل کاملاً پزشکی توصیف کرد. در نیمه اول قرن نوزدهم نیز آمریکا و انگلیس علاقه خود را به این روش درمانی نشان دادند.

در سال 1971 یک عضو مطبوعات ایالات متحده در هنگام بهبودی از عمل جراحی آپاندیس در اورژانس چین تحت درمان طب سوزنی قرار گرفت. او این تجربه را در نیویورک تایمز توصیف کرد و برای موفقیت در این روش ایجاد علاقه کرد. طب سوزنی سرانجام در ایالات متحده آمریکا پذیرفته شد.

منبع: news-medical

تاریخچه طب سوزنی در ایران

امروزه طب سوزنی در ایران نیز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. به طوری که بسیاری از افراد برای تسکین درد و یا حتی درمان آن به طب سوزنی رجوع می‌کنند. طب سوزنی در ایران با تصویب شورا عالی نظام پزشکی کشور در سال 1356 به رسمیت شناخته شد. البته بعد از گذشت سال‌ها همچنان این رشته در مراکز دولتی آموزشی ایران تدریس نمی‌شود. به همین دلیل تعداد مراکز و پزشکان امبدینگ و طب سوزنی کشورمان همچنان پایین است.

دکتر سید جعفر محقق اولین مدرس رسمی امبدینگ (کاشت نخ) ایران

همان‌طور که گفتیم یادگیری طب سوزنی و امبدینگ در ایران تا حدودی دشواری‌های خاص خود را دارد. حتی اکثر افراد برای یادگیری به خارج کشور سفر می‌کنند. اما اگر برای استفاده از خدمات طب سوزنی به پزشک متخصص نیاز دارید پیشنهاد ما به شما دکتر محقق و مرکز طب سوزنی سوزنیران است. دکتر محقق نزدیک به 9 سال به صورت تخصصی، بیماران را با طب سوزنی مورد درمان قرار داده اند‌.

همچنین از سال 88 تا سال 90 یک پژوهش گسترده بر روی مبحث امبدینگ انجام داده و سرانجام در سال 1390 در دانشگاه شهید بهشتی بعد از ارائه‌ی این پژوهش در جمع انجمن طب سوزنی به عنوان مدرس رسمی امبدینگ انجمن طب سوزنی منصوب شدند. برای مراجعه به مرکز طب سوزنی سوزنیران می‌توانید با شماره تماس‌های 22904799 ، 26414399 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا