برای درمان کمر درد چه بخوریم؟ ۹ غذای سرد و گرم برای کمر درد

4.2/5 - (21 امتیاز)

برای درمان کمر درد چه بخوریم؟ این سوال را معمولاً کسانی مطرح می‌کنند که کمر درد امان آن‌ها را بریده و کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد را کنار گذاشته‌اند، اما تاثیری روی شرایط بدنی آن‌ها نداشته و همچنان درگیر درد در ناحیه کمرشان هستند. 

در این مطلب از سایت سوززنیران به معرفی بهترین غذا برای کمردرد می‌پردازیم و سعی می‌کنیم مجموعه‌ای از خوراکی‌ها ویتامین‌هایی که در بهبود و درمان کمردرد موثر هستند را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا درمان خانگی کمردرد را این بار با تغذیه درست یاد بگیرید.

تغذیه مناسب برای کمر درد

همانطور که گفته شد تغذیه مناسب می‌تواند نقش مهمی در کاهش دردهای کمر ایفا کند. طبق تحقیقات انجام شده، برخی مواد غذایی می‌توانند به کاهش التهاب‌های مربوط به کمر کمک کنند. به همین علت در ادامه این مقاله میخواهیم ۹ ماده غذایی مناسب برای کمر درد را بررسی کنیم.

1) زنجبیل و غذاهای گرم برای کمر درد

این گیاه دارویی با خاصیت ضدالتهابی‌اش شناخته می‌شود. در طب سنتی ایران و چین باستان برای درمان دردهای ناشی از التهاب از زنجبیل استفاده می‌شده است. شما می‌توانید از دمنوش زنجبیل یا میزان کمی از ادویهٔ آن برای کاهش التهاب و درمان کمردرد کمک بگیرید. جالب است بدانید زنجبیل به عنوان دمنوش کمردرد شناخته می‌شود.

2) زردچوبه؛ مهم‌ترین خوراکی برای کمر درد

امروزه مطالعات نشان داده است که زردچوبه دارای خاصیتی ضدالتهابی حتی بیشتر از زنجبیل است. ماده‌ای به نام کورکومیل در زردچوبه، مسیرهای التهابی را که باعث درد و تورم می‌شوند می‌بندد. علاوه بر این زردچوبه می‌تواند در درمان بیماری‌های دیسک کمر و همین‌طور درمان گرفتگی عصب سیاتیک تاثیرگذار باشد. پس این ادویهٔ خوش‌رنگ را به‌خاطر داشته باشید.

زردچوبه را به غذا و سالادتان اضافه کنید.

3) روغن جادویی زیتون؛ درمان سنتی کمر درد

از میان روغن‌های گیاهی گوناگون، با خواص درمانی متفاوتی که دارند، روغن زیتون شناخته‌شده‌ترین آنهاست. این روغن که کاربردهای بسیار متنوعی دارد می‌تواند به دلیل خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی که داراست بهترین گزینه برای مصرف در جهت بهبود کمردرد به حساب بیاید.

 علاوه بر این در طب سنتی از مصرف موضعی روغن زیتون نیز برای کاهش درد عضلات و مفاصل استفاده می‌شده است؛ بنابراین این روغن جادویی را هم می‌توانید به غذایتان اضافه کنید و هم مقداری از آن را بر روی محل گرفتگی عضلات یا دردهای التهابی ماساژ دهید.

4) درمان خانگی  کمردرد با سبزیجات

یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها به سوال برای کمردرد چیه بخوریم، سبزی‌ها هستند. سبزیجات را هرگز نمی‌توان از رژیم‌های غذایی ضد التهاب حذف کرد. سبزیجات دارای مواد معدنی گوناگونی همچون آهن، فسفر و کلسیم هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌توانند تأثیر زیادی بر کاهش میزان کمردرد شما داشته باشند. اسفناج، بروکلی، کرفس، پونه و مواردی این‌چنین گزینه‌های خوبی هستند که باید آن‌ها را در تغذیه‌تان لحاظ کنید.

برای درمان کمردرد خوردن سبزیجات را فراموش نکنید

5) لوبیا، بهترین میوه برای کمردرد

لوبیای سبز به عنوان بهترین میوه برای کمر درد غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. مقادیر قابل توجه ویتامین کا و آهن موجود در لوبیای سبز، منبعی مناسب برای تقویت و تحکیم استخوان‌های کمری است. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که هفتگی، به‌طور متوسط ۱۰۰ گرم لوبیا مصرف می‌کنند، ۳.۴ درصد کمتر از سایر افراد در معرض خطر افزایش کلسترول و گرفتگی‌های ماهیچه‌ای هستند.

علاوه بر این، لوبیا، به عنوان میهمان قدیمی و دیرین سفره‌های ایرانی، انتخابی ایده‌آل و سبک برای طبخ غذاهای گرم و مقوی است. پس می‌توانید در غذاهای گرم وعده‌های اصلی‌تان از آن‌ها استفاده کرده و نوش‌جان کنید.

6) مصرف میوه‌های سرخ برای کاهش درد کمر

در میان میوه‌ها انگور قرمز دارای خاصیت ضدالتهابی بالایی است. چرا که در خود مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام رسوراترول دارد و این ماده می‌تواند دردهای ناشی از التهاب از جمله کمردرد را کاهش دهد. از طرف دیگر میوه‌های خانوادهٔ گیلاس‌ها، توت‌فرنگی، زغال اخته، انار و هندوانه نیز از میوه‌هایی هستند که به بهبود کمردرد شما کمک می‌کنند. پس به یاد داشته باشید که اگر زمانی کمردرد به سراغ شما آمد، شما باید به سراغ میوه‌های سرخ‌رنگ بروید.

خوردن میوه های سرخ برای درمان کمردرد

7) استفاده از لبنیات و شیر برای درمان کمر درد

بسیاری از افراد از کودکی‌شان به یاد دارند که مادر خانواده همیشه توصیه می‌کرده است که هر روز یک لیوان شیر بخورید تا استخوان‌هایتان محکم‌تر شود. شیر، ماست، پنیر و سایر لبنیات ذخایر طبیعی و ارگانیک کلسیم هستند و می‌توانند به استحکام استخوان‌ها از جمله ستون فقرات کمک کرده و از پوکی استخوان‌ها جلوگیری کند.

مقالات مرتبط: ۶ مزیت اصلی پیاده روی برای دیسک کمر

 البته باید این نکته را لحاظ کنید که مصرف بیش از حد مکمل‌های کلسیم می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و حتی استخوانی شود. با این وجود حتماً مصرف به اندازهٔ لبنیات را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

8) ماهی سالمون: بهترین غذا برای دیسک کمر

ماهی‌ها و سایر غذاهای دریایی به طور معمول سرشار از امگا ۳ هستند. امگا ۳ نوعی اسید چرب است که می‌تواند دردهای مفصلی و التهابی را کاهش دهد اما بدن انسان به طور طبیعی قادر به تأمین آن‌ها نیست. نکته مهم اینکه شما برای وعده‌های اصلی‌تان نیاز به کسب کالری کافی دارید. ماهی‌هایی مثل سالمون می‌تواند یکی از بهترین غذاهای گرمی باشد که در وعدهٔ ناهار از آن لذت ببرید.

ماهی سالمون، دریای امگا ۳

9) نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن

اگرچه ممکن است تأثیر نوشیدن آب به میزان کافی را بلافاصله حس نکنید، اما تداوم رساندن آب کافی به بدن در درازمدت، ابزاری تسکین‌بخش برای کمردرد شما خواهد بود. همچنین نوشیدن آب به میزان کافی برای درمان سردرد ناشی از کم آبی بدن موثر است.

نکات مهم مصرف آب کافی برای بدن

برای مصرف آب کافی در طول روز  و کاهش میزان کمر دردتان لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

1)روزانه نزدیک دو لیتر آب بنوشید

برخلاف آنچه که در تبلیغات می‌بینید، این بدین معنا نیست که باید روزی ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف آب شما، شامل تمامی مایعاتی است که در طول روز مصرف می‌کنید که می‌تواند حتی شامل سوپ یا چای هم باشد. حتی بشقابی هندوانه که از خوراکی‌های خون‌ساز در تغذیه طب سنتی ایرانی است هم می‌تواند در مسیر مصرف کافی آب روزانه‌تان باشد.

2)قبل از آنکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید

زمانی که سیگنال تشنگی به مغزتان می‌رسد، بدن شما از پیش کم‌آب شده است. با قراردادن لیوانی روی میز کار و پر کردن گاه‌گدار آن، از تشنگی پیشی بگیرید.

3)هیدراسیون بدنتان را چک کنید

یکی از روش‌های آسان طب سنتی ایرانی برای کنترل میزان آب بدن، چک کردن رنگ ادرار است. رنگ سالم ادرار، زرد شفاف و روشن است. بعد از مشاهده تیرگی در ادرار، در پی کنترل کم‌آبی بدن خود باشید.

به علاوه سعی کنید در کنار اصلاح تغذیه برای درمان کمردرد، عادات بدی که به منجر به درد کمر می‌شوند را هم بشناسید و آن‌ها را ترک کنید. برای این موضوع میتوانید از عادات موثر در کاهش کمردرد کمک بگیرید و دردتان را کاهش دهید.

چه غذاهایی برای دیسک کمر مضر است؟

شاید این‌طور به‌نظر نرسد، اما تغذیه، یکی از مؤلفه‌های غیرقابل انکار کنترل و درمان کمردرد است. تغذیه ناسالم، با ایجاد انقباض‌های طولانی، بدون استراحت و رهایی کافی، ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورت ادامه یافتن برای زمانی طولانی، این رویه می‌تواند منجر به اسپاسم‌ها و دردهای عضلانی آزاردهنده شود. به همین جهت توصیه میشود از غذاهایی که برای دیسک کمر مضر هستند بشدت دوری کنید.

دکتر شرمن، متخصص ستون فقرات، در پژوهشی به این مسئله اشاره می‌کند که این بخش زیرین کمر و عضلات شکمی است که عایقی برای محافظت از ستون فقرات شما می‌سازد. به عبارتی، تعادل و تناسب بین این دو ارگان باعث ایستادگی درست استخوان‌های ستون فقرات، راحتی در حرکت و تعادل در نشستن می‌شود. در صورت عدم دریافت تغذیه کافی و مناسب، توانایی این ماهیچه‌ها برای بقا و ترمیم دچار ضعف شده و تعادل ستون فقرات به‌هم می‌خورد.

چه ارتباطی بین کمردرد و تغذیه وجود دارد؟

سایر روش‌های درمان کمر درد

بیشتر افراد تصور می‌کنند که پیاده‌روی می‌تواند برای کمر درد موثر باشد در صورتی که گاهی مواقع پاسخ سوال آیا پیاده‌روی برای دیسک کمر مضر است؟ مثبت خواهد بود. در واقع، در این شرایط فرد باید در منزل استراحت کرده و داروهای تجویز شده را جهت بهبود درد کمرش مصرف کند.

البته افرادی که با تغییر روند برنامه غذایی و نوع تغذیه خودشان  همچنان با مشکل کمر درد مواجه هستند معمولاً به سراغ روش‌های درمانی دیگر مانند تزریق آمپول، استفاده از پمادها و داروهای تجویز شده توسط پزشک یا درمان کمر درد با طب سوزنی می‌روند. شناخت مزایای درمان گردن درد با طب سوزنی و درمان‌های مشابه کمکتان می‌کند تا دردی که در ناحیه کمرتان وجود دارد را بهبود داده و احساس بهتری داشته باشید.

آمپول برای درمان کمر درد

آمپول متوکاربامول یا آمپول روباکسین که یکی از داروهای شل کننده عضلات است معمولاً برای کاهش میزان کمر درد تجویز می‌شود. اما این آمپول برای همه افراد موثر نخواهد بود و گاهی مواقع همچنان درد در ناحیه کمر وجود دارد و حتی شدیدتر نیز می‌شود. 

معمولا آمپول‌های استروئیدی مانند بتامتازون  نسبت به این داروها تاثیر بیشتری روی کمر درد دارند و در صورت نیاز ممکن است پزشک آن‌ها را به همراه داروهای مسکن مانند ناپروکسن برای کاهش شدت درد در ناحیه کمر تجویز کند.

پماد برای درمان کمردرد

بعضی مواقع امکان دارد که پزشک متخصص از پمادها برای درمان کمر درد کمک بگیرد. پمادهای گیاهی مانند پماد دیکلوفناک دارای خاصیت ضد التهابی هستند و به کاهش درد ایجاد شده در ناحیه کمر و اطراف آن کمک می‌کند.  در بعضی مواقع امکان دارد علاوه بر تجویز دارو، پزشک طب سوزنی گردن را نیز به متقاضیان توصیه کند، تا بتوانند شدت درد کمرشان را کاهش دهد و احساس بهتری داشته باشند.

انجام طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

درمان کمردرد با استفاده از مواد غذایی‌ای که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم راهی نیست که یک‌شبه حاصل شود اما مطمئن باشید تأثیرات باورنکردنی آن را به‌مرور لمس خواهید کرد. این نکته را نیز به خاطر بسپارید که بهترین راه برای درمان دردهای ناشی از التهاب عضلانی و مفصلی پیشگیری از آن است.

طب سوزنی درکنار پرهیزهای غذایی برای درمان کمردرد

حضور همیشگی مواد غذایی ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان می‌تواند از دردهای عضلانی و مفصلی در آینده جلوگیری کند. علاوه بر تغذیه مناسب، روش‌های درمانی دیگری نیز می‌توانند به شما کمک کنند. طب سوزنی سالیان دور و درازی است که در کمک به بهبود و درمان کمردرد امتحان خودش را پس داده است. برای دریافت نوبت طب سوزنی برای درمان کمردرد و کسب اطلاعات بیشتر به سایت سوزنیران مراجعه کنید.

جمع‌بندی:

در این نوشته غذاهایی که برای کمردرد خوب هستند را به شما معرفی کردیم. بهترین گزینه برای درمان کمردرد خانگی به نظر شما چه غذایی است؟ خوشحال می‌شویم اگر نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین در صورتی که کمردردهای شدیدی را تجربه می کنید و نمیدانید علت آن چیست، توصیه میکنیم ابتدا علائم دیسک کمر را بررسی کرده و سپس به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر محقق، موسس مرکز تخصصی طب سوزنی و امبدینگ سوزنیران اولین پیشنهاد ما به عزیزانی است که درصدد درمان آسیب های نخاعی بدون عمل جراحی هستند میباشد. جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید با شماره های مطب در تماس بوده با از طریق چت آنلاین اقدام فرمایید.

سوالات متداول:

  • برای تقویت ستون فقرات چی بخوریم؟

میوه‌های قرمز، سبزی‌هایی با برگ‌های تیره، توت‌ها و محصولات خانواده سویا مثل شیر سویا برای تقویت ستون فقرات و پیشگیری از کمردرد موثر هستند.

  • برای دیسک کمر چی بخوریم؟

خرما، آووکادو، محصولات لبنی، روغن ماهی و محصولات دارای امگا ۳ برای دیسک کمر مفید هستند.

4 دیدگاه

  1. ممنون از مطلب خوبتون راجب اینکه چه غذاهایی برای دیسک کمر مضر هست من از امروز رژیم رو رعایت میکنم ببینم به نتیجه میرسه یا نه.

    1. درود. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده. منتظر نتیجه رعایت رژیم غذاییتون هستیم. حتما ما رو در جریان بگذارید.

  2. سلام ببخشید برای انجام طب سوزنی یا امبدینگ برای درمان دیسک و کمر درد رژیم غذایی خاصی لازمه؟ چع قبلش چه بعدش منظورمه.

    1. درود. برای درمان کمردرد ابتدا باید توسط پزشک بررسی بشه شرایط شما و طبق اون تصمیم گرفته بشه که با روش طب سوزنی پیش برید یا امبدینگ. رژیم غذایی خاصی هم برای کمردرد نیاز نیست ولی اگر شرایط خاصی داشته باشید پزشک حتما در این خصوص راهنماییتون میکنند برای رژیم غذایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا