آب مروارید چشم چیست؟ درمان آب مروارید چشم با طب سوزنی

4/5 - (5 امتیاز)

همان‌طور که می‌دانید، آب مروارید چشم یک اختلال شایع بینایی خصوصاً در سنین بالا است. آب مروارید چشم در واقع یک ناحیه تیره و کدر در عدسی است که مانع عبور کامل نور و تشکیل تصویر شفاف می‌شود. درمان آب مروارید اصولاً از طریق جراحی است هرچند روش‌های زیادی از جمله طب سوزنی، به کنترل این اختلال کمک خواهند کرد.

در ادامه سعی می‌کنیم به طور خلاصه ولی کامل، با آب مروارید چشم آشنا شویم؛ از علائم و عوامل خطر گرفته تا تشخیص و درمان این بیماری. همچنین در خصوص روش‌های پیشگیری و کنترل این بیماری شایع هم بحث خواهیم کرد. پس در ادامه مقاله، با ما همراه شوید.

عوامل ایجاد آب مروارید چشم

قطعاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که چه چیزی باعث ایجاد لکه در عدسی چشم می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند در نهایت منجر به ایجاد آب مروارید شوند. این عوامل خطرساز را ریسک فاکتور می‌نامیم. در ادامه به چند مورد از این عوامل می‌پردازیم.

  • افزایش سن
  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • اعتیاد به سیگار و الکل
  • عفونت طولانی و آسیب یا ضربه به چشم (تروما)
  • سابقه عمل جراحی چشم
  • اشعه‌های آسیب رسان (در مواجه زیاد و محافظت نشده با نور خورشید یا تصویربرداری‌های پزشکی)
  • بیماری‌هایی مثل دیابت
  • داروهای استروئیدی (مورد استفاده در درمان لوپوس، آرتروز و مواردی از این قبیل)

درصورتی که از عارضه دوربینی رنج میبرید میتوانید بصورت رایگان از متخصصین سوزنیران مشاوره دریافت کرده یا مقاله دوربینی چیست؟ درمان دوربینی با طب سوزنی را مطالعه کنید.

علائم آب مروارید چشم

آب مروارید علائم مختلفی دارد. بسیاری از این علائم، شبیه علائم پیرچشمی و سایر اختلالات بینایی هستند. این علائم در ابتدا به صورت خفیف بروز می‌کنند و سپس با پیشرفت بیماری، شدیدتر می‌شوند. دقت کنید که وجود این علائم، شما را به تشخیص قطعی نمی‌رساند. در صورت مشاهده این موارد، برای معاینه و تشخیص قطعی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • تاری دید

در اختلال آب مروارید چشم، به دلیل تجمع خاص پروتئین‌ها در عدسی، نور به خوبی از آن عبور نمی‌کند. به دلیل اشکال در عبور نور و رسیدنش به گیرنده‌های شبکیه، فرد دچار تاری دید می‌شود.

  • حساسیت به نور

فرد دارای مشکل آب مروارید، به انواع مختلف نور و اشعه‌ها (خورشید، لامپ و موارد دیگر) حساس خواهد شد. جهت درمان حساسیت به نور میتوانید مقاله ما در وبسایت سوزنیران را مطالعه کنید.

  • کاهش دید در شب

در اختلال آب مروارید چشم، با اشکال دید در شب مواجه می‌شویم. این علامت در درجات مختلفی بروز می‌کند؛ از سختی در دیدن و کاهش قدرت بینایی تا از دست دادن قدرت بینایی در شب.

  • اختلال رنگ‌ها

افرادی که مبتلا به آب مروارید چشم می‌شوند، در تشخیص رنگ‌ها دچار مشکل می‌شوند. این افراد رنگ‌ها را به صورت محو و کدر می‌بینند.

  • دوبینی

در زمینه ابتلا به آب مروارید چشم، فرد مبتلا می‌تواند با مشکل دوبینی هم مواجه شود. در واقع دوبینی در ادامه همان مشکل تاری دید به وجود می‌آید. البته اختلال دوبینی فقط در یکی از چشم‌ها پدیدار می‌شود و چشم دیگر اصولاً از این نظر سالم خواهد بود.

  • تغییر لنز یا عینک

فردی که مبتلا به آب مروارید شده است، ابتدا بدون اطلاع از بیماری پیش آمده، اقدام به رفع مشکل بینایی با تغییر لنز یا عینک طبی‌اش می‌کند. با ادامه روند وخامت بینایی، باید به آب مروارید شک کرد.

همانطور که میدانید یکی از انواع بیماریهای بینایی، آستیگماتیسم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد این بیماری و نحوه درمان آن میتوانید مقاله آستیگماتیسم چیست و بهترین راه درمان آن را مطالعه کنید.

علائم آب مروارید چشم

درمان آب مروارید چشم

پس از ایجاد علائم و سپس تشخیص توسط پزشک، نوبت به درمان آب مروارید می‌رسد. درمان اصلی آب مروارید چشم، عمل جراحی است؛ هرچند، طیف گسترده‌ای از روش‌های کنترل یا کاهش علائم بیماری وجود دارد. در مراحل اولیه، آب مروارید چشم با عینک‌های قوی‌تر، لنزها، قطره‌های چشمی و موارد این‌چنینی کنترل می‌شود.

از دست ندهید: تنبلی چشم و درمان با طب سوزنی

درمان آب مروارید با جراحی

در مرحله‌ای که آب مروارید چشم، روند معمول زندگی بیمار را دچار مشکل می‌کند، عمل جراحی را توصیه می‌کنیم. در این مواقع، کنترل بیماری ممکن نیست و حتماً باید سراغ درمان نهایی برویم. روش‌های جراحی متفاوتی در درمان آب مروارید به کار برده می‌شود. پزشک معالج، بر اساس امکانات، شدت اختلال و شرایط بیمار، روش مناسب را انتخاب می‌کند.

مطالب مرتبط: درمان آب سیاه چشم (گلوکوم) بدون جراحی و با طب سوزنی

در یکی از این روش‌ها، از امواج فراصوت برای شکستن عدسی و حذف لکه استفاده می‌شود. در روشی دیگر، عدسی چشم به طور کامل خارج شده و توسط یک عدسی مصنوعی جایگزین می‌شود. همه این انواع جراحی، امن و موفقیت‌آمیز هستند. هرچند ممکن است عوارضی از جمله عفونت، خونریزی و مواردی از این دست به طور نادر بروز کنند.

عمل جراحی آب مروارید چشم

درمان آب مروارید چشم با طب سوزنی

طب سوزنی، بر شناخت نقاط حیات و تحریک آن‌ها متمرکز است. متخصصان طب سوزنی با تحریک این نقاط، علاوه بر تقویت خون‌رسانی، اعصاب مختلف را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند تا در نهایت، منطقه مدنظرشان رو به بهبود عملکرد برود. برای آشنایی بیشتر با عملکرد طب سوزنی در درمان بیماری‌ها، می‌توانید مقاله «طب سوزنی چیست؟ مزایا و معایب استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌ها» را مطالعه کنید.

گستره‌ی بیماریهای قابل درمان با طب سوزنی بسیار گسترده است و یکی از روش‌های موفق در کنترل علائم آب مروارید چشم و به تأخیر انداختن نیاز به عمل جراحی، طب سوزنی است. آب مروارید چشم و طب سوزنی، موضوع پژوهشی بسیاری از مقالات بوده است و نتیجه این پژوهش‌ها، این شیوه درمانی را تأیید می‌کند. همچنین، شواهد زیادی برای اثبات اثربخشی طب سوزنی در مراقبت‌های پس از عمل جراحی آب مروارید وجود دارد. طب سوزنی موفقیت بالایی در تقویت نتیجه عمل جراحی، بهبودی بیشتر و کاهش عوارض داشته است.

درمان آب مروارید چشم با طب سوزنی

کلام آخر

آب مروارید چشم، یک اختلال آزاردهنده بیماری است که در سنین بالا، بسیار شایع است. این بیماری به صورت ایجاد لکه در عدسی چشم و تاری میدان دید، بروز می‌کند. علائم مختلفی در این بیماری وجود دارد که ایجاد آن‌ها، زنگ خطری برای مراجعه به پزشک است. پس از تشخیص نهایی توسط پزشک و تعیین شدت بیماری، روش‌های کنترل یا درمان آب مروارید مشخص می‌شوند.

همانطور که گفتیم درمان اصلی و نهایی آب مروارید چشم، عمل جراحی است که به صورت کم خطر و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. طب سوزنی هم یک روش مؤثر در کنترل بیماری و همچنین تقویت تأثیر جراحی به شمار می‌رود. ناگفته نماند که درمان فشار چشم با طب سوزنی نیز امکان پذیر است که میتوانید از وبسایت ما اطلاعات کامل در این خصوص را دریافت کنید. امیدواریم مطالب ذکر شده پیرامون این بیماری و همچنین نکات مربوط به طب سوزنی، برای شما مفید و جذاب بوده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا